У Національному музеї українського народного декоративного мистецтва триває мінівиставка писанок з унікальної колекції Ераста Біняшевського, які відтворила відома майстриня писанкарства Зоя Сташук. Писанки з колекції Біняшевського демонструються у музеї вперше.
реконструйовані Зоєю Сташук писанки з колекції Ераста Біняшевського,
фото — Національний музей українського народного декоративного мистецтва
Творче кредо авторки реконструкції, – відтворювати стародавні зразки писанок для подальшого збереження
Близько року пані Сташук відписувала понад 700 писанок з колекції Ераста Біняшевського. Нині ж Національний музей українського народного декоративного мистецтва запрошує переглянути невелику частину грандіозної роботи, яку виконала майстриня.
фрагменти експозиції виставки писанок з колекції Ераста Біняшевського,
фото — Національний музей українського народного декоративного мистецтва
Ераст Біняшевський (1928–1996) належав до покоління шістдесятників. Хоч й за фахом був лікарем, кандидатом медичних наук, ученим секретарем наукового центру фізики живого та мікрохвильової резонансної терапії, разом з тим, був ще й мистецтвознавцем, колекціонером та дослідником творів українського народного мистецтва.
В 1960-70-х роках минулого століття він дуже активно збирав колекцію писанок карпатських регіонів, зроблених на повному яйці. І не тільки збирав, але й відмальовував зібрані зразки писанок. На листах ватману робив підготовчі малюнки писанок для друку, які нині зберігаються в бібліотеці Національного музею українського народного декоративного мистецтва.
Ераст Біняшевський (1928–1996)
"Переважна більшість збірки, над відтворенням якої я працювала – це покутські писанки, а також гуцульські та писанки з Поділля", — розповідає Зоя Сташук. Майстриня пояснює, що наповненість орнаментами писанок, яким, приміром, десять років, відрізняються від тих, що були створені 50-70 років тому. "Більш давні писанки дуже цікаві по орнаментиці й вони не схожі одна на одну. В них різні поділи, цікаво заповнені поля. В осучаснених писанках, яких я маю власну колекцію, дуже багато використовується сіточки та вся площа яйця заповнюється невеликою кількістю символічних знаків. Тому я вважаю, що колекція Ераста Біняшевського – унікальна", — пояснює пані Сташук.
наповненість орнаментами писанок, яким, приміром, десять років, відрізняються від тих, що були створені 50-70 років тому. Більш давні писанки дуже цікаві по орнаментиці й не схожі одна на одну
реконструйовані Зоєю Сташук писанки з колекції Ераста Біняшевського,
фото — Національний музей українського народного декоративного мистецтва
1968 року Ераст Біняшевський уклав й видав чи не єдиний на той час альбом «Українські писанки». Тираж розійшовся миттєво, а нині фоліант є раритетом.
"Дивні, чудові, прекрасні, чарівні, надзвичайні…, саме так висловлюються люди, коли бачать наші весняно-великодні писанки. Тому не дивно, що вони сприймаються символом України, символом вишуканості наших душ", - писав Ераст Біняшевський
У музею пояснюють, що реалізація такого проєкту є надважливою для збереження української культурної спадщини, адже відписані на яєчних шкаралупках писанки тепер можуть зберігатися ще понад сто років і слугуватимуть майбутнім поколінням матеріалом для дослідження. Про це мріяв й Ераст Біняшевський, який писав: "можна сподіватися, що подальше вивчення розписів українських писанок відкриє не тільки безліч загадок праісторії східнослов’янських народів, а й дозволить краще зрозуміти джерела сучасного декоративного мистецтва України».
реконструйовані Зоєю Сташук писанки з колекції Ераста Біняшевського,
фото — Національний музей українського народного декоративного мистецтва
відписані на яєчних шкаралупках писанки тепер можуть зберігатися ще понад сто років і слугуватимуть майбутнім поколінням матеріалом для дослідження
Крім писанок, у фондовій збірці Національного музею українського народного декоративного мистецтва зберігаються також ікони та рушники з колекції Ераста Біняшевського.
Виставка писанок з унікальної колекції Ераста Біняшевського в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва триватиме до 17 квітня.
Раніше ми також писали про те, що Музей Івана Гончара та український додаток Templify створили колекцію тематичних шаблонів для фото та відео у соцмережах, надихнувшись елементами творів традиційного українського мистецтва з колекції Музею.
також читайте: БОЙОВА ГРАФІКА НІЛА ХАСЕВИЧА НА ВИСТАВЦІ У ЛЬВОВІ
Підписуйтеся на наш телеграм-канал Ukrainian Art Digest
Запис розмови з Зоєю Сташук: Марина Марченко Матеріал: Ія Степанюк