top of page

MIMESIS: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ ПРО ВИСТАВКУ МИКОЛИ МОЛЧАНА У ЛЬВІВСЬКОМУ ПАЛАЦІ ПОТОЦЬКИХ

Виставка MIMESIS Миколи Молчана — це підсумок двадцятилітньої творчої діяльності митця. Як каже сам художник, проєкт став результатом його спостережень і досліджень природи, його шляхом пізнання принципів універсуму. Минулого тижня проєкт відкрився в експозиційних залах "Палацу Потоцьких", що є відділом Львівської національної галереї мистецтв ім. Бориса Возницького.


виставка MIMESIS Микола Молчан

фрагмент експозиції виставки MIMESIS Миколи Молчана, фото — Тетяна Буняк


“Зараз ми живемо у такий час, коли будь-хто може “загуглити” слово “mimesis” в інтернеті та одразу отримати три таких пояснення: “наслідування”, “копія” та “імітація”. І людині буде цього достатньо, — каже Микола Молчан. — Але історія цього терміна набагато глибша”.

Митець пояснює, що з давніх часів мімезис трактувався і як позитивне, і як негативне явище: “Демокріт говорив, що ми можемо вчитися на принципах, які дає нам природа. Філософ казав: “Подивіться, як пташка будує своє гніздо. Людина у такий спосіб будує свій будинок”. Так само й художник не займається банальним копіюванням, він надихається і вчиться у природи. Негативне звучання терміну “мімезис” дав Платон. Він не бачив художників, як людей, потрібних своїй державі. Мислитель казав: “Є ідея. Її створив Бог. Є майстер, який втілив цю ідею. А є художник, який копіює цей готовий витвір. І він віддаляє глядача від істини”. І загалом, засуджуючи, Платон наче давав настанову художникам: “ти не маєш копіювати”. Натомість Арістотель процес мімезису подавав так, наче брав художника за руку, вів його й говорив: “Ти маєш зробити цілісний художній твір. Якщо потрібно міняти події місцями заради виразності — міняй”. Він наче пояснював як створити цілісний мистецький твір”.


фрагменти експозиції виставки MIMESIS Миколи Молчана


“Інтернет Вам цього не пояснить, — каже Микола Молчан. — Інтернет дасть коротку відповідь: “наслідування, копія, імітація”. А це — не зовсім правильно”.


Увійшовши до експозиційних залів, першою відвідувачі бачать серію “Юрій Змієборець”. Монументальні твори втілюють одвічну боротьбу добра і зла.


серія "Юрій Змієборець" на виставці MIMESIS Миколи Молчана

Проте сам митець каже, аби краще зрозуміти проєкт MIMESIS починати потрібно з "найглибшого" залу експозиції та рухатися у напрямку входу.


“Ви будете дивитися на макети, на тіні, які вони відкидають, і ви побачите, що ці тіні опинилися на рисунках залу, де ми є зараз, вони наче перенеслися сюди,” — говорить митець під час формальної частини вернісажу проєкту, що відбувалася у залі, де експонуються широкоформатні рисунки. — Проєкт буде виглядати більш цілісно, якщо його оглядати саме за таким маршрутом, починати з глибини”.


виставка MIMESIS Микола Молчан

виставка MIMESIS Микола Молчан

виставка MIMESIS Микола Молчан

експозиційні зали виставки MIMESIS Миколи Молчана



Експозицію відкриває серія “Присвята батькові”. “Ця серія — подяка митця за життя, за новий шлях, за можливість мислити та діяти”, — каже Анна Легедза, кураторка виставки.


“Серія “Mimesis” у наступних залах, де відвідувачі бачать макети з дерева та світлини черепа коня, репрезентує те, що художник не змагається з природою, не вдосконалює її, не конкурує з нею, а намагається нескінченно пізнати її задум, — пояснює Микола Молчан. — А природа вкладає у все безмежно глибокі ідеї. Художники вчаться у природи”.


виставка MIMESIS Микола Молчан

виставка MIMESIS Микола Молчан

виставка MIMESIS Микола Молчан

фрагменти експозиції виставки MIMESIS Миколи Молчана


Впізнаваними роботи Миколи Молчана робить їхня конструкція, "каркасність", архітектоніка зображуваного предмета, чим би він не був — анатомічною будовою частини тіла, упізнаваним персонажем чи кінською головою.


“Напружений, пройнятий реанімованою свідомістю образ людського ока — одна з найуспішніших знахідок Молчана”, — писав Любомир Медвідь, художник та професор, у статті “Пошук мистецької істини” (Естет Газета #9/2021) про виставку Молчана “Вершники апокаліпсиса”, що відбувалася у Музеї скульптури Йогана Георга Пінзеля 2021 року.


виставка "Вершники апокаліпсиса" Микола Молчан

фрагмент експозиції виставки "Вершники апокаліпсиса" Миколи Молчана

у Музеї скульптури Йогана Георга Пінзеля, 2021 р.


напружений, пройнятий реанімованою свідомістю образ людського ока — одна з найуспішніших знахідок Молчана

Напружений людський погляд, який свого часу був стрижневим мотивом експозиції у Музеї скульптури Йогана Георга Пінзеля (колись це був Костел Кларисок), зараз став виразним акцентом проєкту MIMESIS у львівському Палаці Потоцьких.


виставка MIMESIS Микола Молчан

фрагмент експозиції виставки MIMESIS Миколи Молчана


Митець зізнається, що перед ним стояв серйозний виклик, адже зробити цілісний проєкт у такій великій кількості приміщень було важко. Судячи з захопливих реплік гостей вернісажу, Миколі Молчану, все вдалося.


Раніше ми також писали про те, що Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького презентувала проєкт "Дивовижні воєнні біженці" у Музеї палацу Радзивіллів, що є відділом Національного художнього музею Литви. На виставці експонуються шедеври західноєвропейського живопису XVI-XVIII ст. з музейної збірки. А у Кракові до 23 жовтня триває виставка барокової скульптури українського скульптора Йоанна Ґеорґа Пінзеля. Більшість творів, які там експонуватимуться, — також з колекції Львівської національної галереї мистецтв.




Підписуйтеся на наш телеграм-канал Ukrainian Art Digest



Матеріал: Ія Степанюк

Фото: Тетяна Буняк




Підтримайте Естет Газету на платформі Patreon чи Buy me a Coffee. Ваші донати — додаткова та дуже важлива підтримка для нашого незалежного медіа.






Comments


bottom of page