top of page

НОВІ ТВОРИ В КОЛЕКЦІЇ NAMU: ДАР ЖАНА-КЛОДА МАРКАДЕ

Протягом 12—14 жовтня у Національному художньому музеї (NAMU) демонструють 16 робіт двох художників-емігрантів — Михайла Андрієнка-Нечитайла та Анни Старицької. Роботи музею подарував французький мистецтвознавець Жан-Клод Маркаде.


у NAMU демонструють 16 робіт двох художників-емігрантів — Михайла Андрієнка-Нечитайла та Анни Старицької, подаровані музею французьким мистецтвознавцем Жаном-Клодом Маркаде,

фото — Катерина Лебедєва


У 2021-му році фонди NAMU поповнилася 98 творами Михайла Андрієнка-Нечитайла та 58 роботами Анни Старицької.


Жан-Клод і його дружина, українка з походження, Валентина Маркаде (Васютинська) ще у 1978 році видали альбом, присвячений творчості Михайла Андрієнка-Нечитайла: «Andreenko. Album présenté par Jean-Claude et Valentine Marcadé». Саме з творчості цього художника, з яким була добре знайома, пара видатних мистецтвознавців почала відкривати для себе українське мистецтво та популяризувати його у Франції. Відома монографія Жана-Клода Маркаде про Малевича вийшла друком пізніше, у 1990-му році.


твори Михайла Андрієнка-Нечитайла представлені на виставці «Незавершені історії: нові твори з колекції» у NAMU фото 1: «Сцена збору винограду і повозка з биками» (1945), фото 2: «Ярмаркова карусель»,

фото 3: «Зимовий краєвид з мостом» (1940)


Михайло Андрієнко-Нечитайло (1894—1982) народився у Херсоні, у 1920-у році виїхав за кордон і більшу частину життя прожив у Парижі. Його ім’я можна поставити поряд з іменами Олександри Екстер, Вадима Меллера та інших українських авангардистів. Подивіться, наприклад, на розкішні полотна митця у колекції подружжя Олександри та Андрія Ільків, найбільшого зібрання творів Андрієнка у США.


На жаль, серед 98-и робіт, переданих Жаном-Клодом Маркаде в дар NAMU, немає таких, завдяки яким Андрієнко посів вагоме місце в історії мистецтва та у колекціях авангарду у Європі. Роботи, які відтепер зберігатимуться в головному художньому музеї України, — переважно міські та природні пейзажі різних десятиріч, а також графіка. Але й вони дозволяють трохи ознайомитися з творчістю Андрієнка, робіт якого обмаль в інших музеях України.


«Півень» (1950-1960-ті рр.) Михайло Андрієнко-Нечитайло


До речі, у 1930-х роках у Парижі Михайло Федорович працював на КДБ як агент «Тонін». Його завербував колега-художник Микола Глущенко. «Тонін» у своїх звітах негативно оцінював поведінку Глущенка: наприклад, ніколи не захищає СРСР, коли хтось здійснює словесні нападки на це державне утворення.

Андрієнко-Нечитайло працював і як письменник. Друкував свої оповідання у журналі «Сучасність» (Мюнхен) та арттексти у журналі «Нотатки з мистецтва». У 1979 році у Парижі накладом в тисячу примірників вийшла його збірка «Перекресток» («Перехрестя» - укр.) з одинадцятьма оповіданнями.


Михайло Андрієнко перед будинком Пітера-Пауля Рубенса, 1967, Антверпен фото — Володимир Попович


Про художницю Анну Старицьку (1907—1981) я раніше не чула. Вона була племінницею українського науковця Володимира Вернадського та дружиною бельгійського художника Гійома Орикса. «Старицька цікава широким діапазоном технік, характерних для повоєнного модернізму, — зазначено у пресреліз NAMU. — Вона зверталася до колажу, монотипії та найрізноманітніших варіацій естампа».


твори Анни Старицької представлені на виставці «Незавершені історії: нові твори з колекції» у NAMU


Експозиція дару Жана-Клода Маркаде відкриває цикл подій, присвячений новим надходженням до колекції NAMU. Цикл має назву «Незавершені історії: нові твори з колекції» і триватиме найближчі місяці. Буде представлене мистецтво різних часів, технік і напрямків, створене протягом останніх ста років: зокрема, роботи Марґіт Сельської 1930-х та твори часів Революції гідності. «Незавершені історії…» супроводжуватиметься дискусіями з мистецтвознавцями, майстер-класами, концертами.







Підписуйтеся на наш телеграм-канал Ukrainian Art Digest




Матеріал та фото: Катерина Лебедєва




Підтримайте Естет Газету на платформі Patreon чи Buy me a Coffee. Ваші донати — додаткова та дуже важлива підтримка для нашого незалежного медіа.

Comments


bottom of page