УКРАЇНА В ОГНІ: НОВИЙ ПРОЄКТ У "МАЛІЙ ГАЛЕРЕЇ МИСТЕЦЬКОГО АРСЕНАЛУ"

"Україна в огні" — художня ініціатива Лабораторії сучасного мистецтва "Малої Галереї Мистецького Арсеналу", що спрямована на архівування та поширення українського мистецтва, присвяченого осмисленню війни в Україні з 2014 року та до сьогодні, у часи повномасштабного російського вторгнення у 2022 році. Проєкт функціонує як онлайн-платформа, де команда проєкту розміщує роботи художників та художниць і їхні біографії.



Проєкт розпочався в перші тижні повномасштабного вторгнення, як обсесивне бажання збирати все, що так чи інакше показує події в Україні та дає можливість поширити цей досвід серед якомога більшої кількості людей. З таким запитом організатори проєкту звернулися до культурної спільноти, що поділилася з ними своїми висловлюваннями. Згодом, проєкт став повнішим через включення до архіву робіт, створених з 2014 року (після анексії Криму та окупації частини територій Донецької та Луганської областей) — з метою підкреслити тяглість війни, трансформацію художньої мови та актуалізацію висловлювань, що у новій реальності війни набувають ширших можливостей для прочитання.


Катерина Алійник, серія Medical and Political Fantasy


Назва «Україна в огні» відсилає нас до однойменної кіноповісті Олександра Довженка. Цей потужний образ України і її історії є трансгресивним та впізнаваним. На думку одразу спадають палаючі шини Майдану 2014 року, Волинська трагедія та повстання часів Другої світової війни, революційні події національно-визвольних змагань 1917–1921 років та ще безліч інтуїтивних ланцюгів, продукованих колективним несвідомим. Звернення до образу вогню можна побачити й у творах митців та мисткинь, що почали створювати в перші тижні повномасштабного вторгнення Росії та з 2014 року в цілому. У них вогонь був як прямим руйнуючим образом — горінням, так і символом незламності і готовності до боротьби. Попри амбівалентність постаті Довженка в українській історії через його стосунки з радянською владою, його життєвий шлях показує як саме особистий вибір «загравання» з ідеологією здатне «опалити» — позбавити привілеїв і призвести до гонінь. За збігом обставин, те, що “опалило” Довженка, стала саме кіноповість «Україна в огні». Ця історія ще раз нагадує нам про неможливість існування нейтрального художнього висловлювання та постаті автора поза контекстом. З іншого боку, нові конотації та реалії, якими обростає метафора «Україна в огні», дозволяє відкрити потенціал для деколонізації цього образу та постаті Довженка, та почати болючу розмову про власне минуле, від якого неможливо відвернутися або закрити очі.

Аліса Гоц. Stop War


Автори проєкту зазначають, що архів є ієрархічною структурою, оскільки має під собою суб’єктивний вимір відбору.


"У виборі робіт ми керуємося оригінальністю, комплексністю та дискурсивністю висловлювань, втілених в різних медіа (відео, графіка, плакат, живопис). Нам цікаво показувати роботи як відомих, так і молодих художників та художниць без вікових обмежень", — зазначає кураторка проєкту Наташа Чичасова.

Тамара Турлюн, серія "Час квітнути деревам"


Над проєктом працювали Наталія Андрєєва, Поліна Байцим, Валерія Бураджиєва, Андрій Мирошниченко. Команда сподівається, що «Україна в огні», через художні висловлювання, матиме терапевтичний ефект на його учасників та аудиторію й буде спроможним символізувати змістову дегуманізовану прірву, в якій ми всі опинились у цей час. Проєкт залучає до співпраці незалежних дослідників та дослідниць, культурних менеджерів та менеджерок з метою підтримати їх, зокрема фінансово. Наразі проєкт діє на волонтерських засадах і працює з різними представниками та представницями культурної спільноти, що зацікавлені у подальшому розвитку проєкту.




також читайте: ЧАС ВІЙНИ. У ЛЬВІВСЬКОМУ МУЗЕЇ МОДЕРНІЗМУ ВІДКРИЛИ ВИСТАВКУ ВОЛОДИМИРА БУДНІКОВА


Матеріал: Ія Степанюк Фото: Україна в огні