top of page

ВИСТАВКА «В ЕПІЦЕНТРІ БУРІ: МОДЕРНІЗМ В УКРАЇНІ 1900-1930» ВІДКРИЛАСЯ У МАДРИДІ

Сьогодні в Національному музеї Тіссен-Борнеміса (Мадрид, Іспанія) відкрилася виставка «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900 – 1930-х». Організатори кажуть, що цей проєкт стане першим комплексним дослідженням українського художнього модернізму закордоном.


монтаж виставки «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900 – 1930-х», на передньому плані робота Василя Седляра "Портрет Оксани Павленко", 1926-1927 фото - Museo Nacional Thyssen-Bornemisza


«Підготовка до цієї виставки проходила у дуже важких умовах і потребувала надзвичайних зусиль музейних колективів. Багато робочого часу проходило у той момент, коли у місті не курсує транспорт, немає світла, коли все припиняє роботу під час повітряних тривог. Тому планування робочих процесів було надзвичайно важке. Іноді працівникам музею доводилося ночувати на роботі», — розповіла Олена Кашуба-Вольвач, кураторка проєкту «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900 – 1930-х» під час пресконференції з нагоди відкриття виставки.


Підготовка до цієї виставки проходила у дуже важких умовах і потребувала надзвичайних зусиль музейних колективів

Проєкт «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900 – 1930-х» представить феномен українського мистецтва модернізму початку 20 ст. у найрізноманітніших його проявах — від фігуративного живопису до футуризму і конструктивізму. Зародження і розвиток модернізму в Україні відбувалися у складних соціально-політичних умовах: розпад Російської імперії, Перша Світова Війна, Революція 1917 року, визвольні змагання за Незалежність України (1917-1921 рр.) і створення Радянського Союзу. Потім Україну накрила хвиля сталінських репресій проти української інтелігенції, розстріли письменників, театральних режисерів і художників, а Голодомор 1932–33 років убив мільйони українців. Всупереч всьому українському модернізму тоді вдалося вийти на міжнародну арену, вразити та здивувати найвибагливіших поціновувачів мистецтва закордоном.


монтаж виставки «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900 – 1930-х», робота Анатоля Петрицького "Інваліди", 1924 фото - Museo Nacional Thyssen-Bornemisza


Попри драматичні історичні події, українське мистецтво на початку XX століття пережило справжнє відродження та було сповнене творчих експериментів. Проєкт «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900 – 1930-х» має на меті нагадати про цю важливу, хоча й маловідому на Заході, частину європейського модернізму, якою був модернізм український. В експозиції представили 69 робіт у різних медіа — олійний живопис, шкіци, колажі та дизайн театральних костюмів. До Мадриду усі ці твори приїхали з різних мистецьких інституцій, зокрема, Національного художнього музею України та Музею театрального, музичного та кіномистецтва України.


«Вкінці травня, на початку червня ми ще вагалися щодо участі у проєкті, бо думали, що маємо зберігати експонати дома. Але ми все ж таки обговорили це, і, як казав наш перший директор Петро Іванович Рулін, треба не тільки зберігати й поповнювати, треба ще й давати цьому всьому життя», — каже Ірина Дробот, директорка Музею театрального, музичного та кіномистецтва України. Вона розповідає, що відправка експонатів відбувалася буквально за день до найбільшого ракетного обстрілу України, що відбувся 23 листопада. На щастя, усі роботи прибули до Іспанії неушкодженими та вчасно.


треба не тільки зберігати та поповнювати, треба ще й давати цьому всьому життя

монтаж виставки «В епіцентрі бурі: модернізм в Україні 1900 – 1930-х», фото - Museo Nacional Thyssen-Bornemisza


Дотримуючись хронологічної концепції, виставка презентує роботи знаних майстрів українського модернізму — Олександра Богомазова, Василя Єрмилова, Віктора Пальмова, Анатоля Петрицького та інших. Організатори розповідають, що поліфонію стилів та ідентичностей проєкту, якнайкраще підтримують роботи у стилі неовізантизму учнів Михайла Бойчука та експериментальні твори учасників артформації «Культур Ліга». Також експонуватимуться роботи Казимира Малевича та Еля (Лазаря) Лисицького, визнаних представників міжнародного авангарду, які працювали в Україні та зробили вагомий внесок у розвиток українського модерного мистецтва.


На виставці можна буде побачити й роботи всесвітньо відомих митців та мисткинь, які народилися та почали свою творчу діяльність в Україні, але популярність здобули закордоном, серед таких Олександра Екстер, Володимир Баранофф-Росіне та Соня Делоне.


Вадим Меллер "Маски", 1919 (колекція Музею театрального, музичного та кіномистецтва України); Михайло Бойчук "Молочниця", 1922-23 (колекція Національного художнього музею України); Володимир Бурлюк "Селянка", 1910-11 (колекція Національного художнього музею Тіссен-Борнеміса); натюрморт Олександри Екстер 1913 (колекція Exter-Lissim Archives, Національного художнього музею Тіссен-Борнеміса)


У видавництві Thames & Hudson вийшов друком спеціальний каталог проєкту. Редакторами видання стали Костянтин Акінша, доктор мистецтвознавства, співзасновник Фонду вивчення авангарду, Катерина Денисова, докторант Інституту мистецтв Курто та Олена Кашуба-Вольвач, кандидатка мистецтвознавства, дослідниця українського мистецтва початку XX століття, кураторка. До книги увійшли статті провідних науковців та експертів у сфері українського авангарду.



«Інституції, такі як Тіссен-Борнеміса, не роблять проєкти такого масштабу за чотири місяці. Видавництва, такі як Thames & Hudson, не видають таких великих книг за три місяці. Це все — спільні зусилля різних інституцій та компаній, аби зробити неможливе можливим. По суті, це були перегони з часом. І, на моє велике здивування, ми виграли у цих перегонах», — сказав Костянтин Акінша під час пресконференції.


спільні зусилля різних інституцій та компаній зробили неможливе можливим

Виставка триватиме у Мадриді до 30 квітня 2023 року, а потім поїде до Ludwig Museum у Кельні (Німеччина).




Підписуйтеся на наш телеграм-канал Ukrainian Art Digest



Матеріал: Ія Степанюк Фото: Museo Nacional Thyssen-Bornemisza

コメント


bottom of page