Вчора у львівському офісі платформи "Mariupol Reborn" відкрився фотопроєкт "Обережно крихке!" журналіста й дослідника маріупольського монументального мистецтва Івана Станіславського. На виставці представлено детальні світлини шести знакових вітражів Маріуполя, які автор встиг зробити до того, як монументальні твори було безповоротно знищено.
на відкритті проєкту Івана Станіславського "Обережно крихке!" фото — Естет Газета
Виставку про вітражі рідного міста Іван Станіславський почав готувати давно й планував презентувати проєкт у Маріуполі 2022 року. "Якщо говорити про передісторію, то проєкт “Обережно крихке!” почався з дослідження маріупольського монументалізму в цілому, — каже дослідник. — Монументальне мистецтво має таку особливість, що твори часто працюють в ансамблях. Поруч з мозаїками митці робили барельєфи, розписи й, власне, вітражі. І, звісно, досліджуючи монументалізм Маріуполя я не міг працювати з одними творами й не звертати уваги на інші. В певний момент я був вражений і приємно здивований тим здобутком, який зробили маріупольські митці, що працювали у техніці вітража".
Складність вітражної техніки та вразливість матеріалу потребували від митців неабиякого хисту, тож зі "склом" могли працювати далеко не всі художники. "Мабуть, через такі технологічні складнощі процесу, у Маріуполі було створено не так вже й багато вітражів, але всі вони вражали і масштабами, і виконанням", — каже Іван Станіславський й зазначає, що вітражів у місті було всього близько десятка, усі — в ансамблях громадських будівель.
Іван Станіславський розповідає про втрачені вітражі Маріуполя під час відкриття авторського проєкту "Обережно крихке!", зліва — світлина вітража "Прометей" фото — Естет Газета
"Коли я почав цікавитися вітражами, то зрозумів, що про них дуже мало відомо, на відміну від мозаїк. Мозаїки якось перехопили цю першість, не знаю чому так сталося. А от про вітражі мало знали навіть ті люди, які ходили повз них щодня впродовж років. Вітражі стали для маріупольців якоюсь декорацією, до якої всі звикли", — Іван Станіславський
Дослідник розповідає, що ще до 2022 року існувала проблема позиціювання творів монументального мистецтва, зокрема вітражів та мозаїк, як пам'яток культури, що мають унікальну цінність. Часом аби зробити світлини монументальних творів, досліднику доводилося діставати собі будівельну каску, пригадувати методи надання невідкладної допомоги та подолати багато кілометрів між кабінетами та установами, розповідаючи, що все що йому потрібно – це сфотографувати "оте кольорове вікно".
фрагмент експозиції "Обережно крихке!" фото — Естет Газета
Усі вітражі, представлені на світлинах проєкту "Обережно крихке!", — ймовірно, безповоротно втрачені. Дослідження за одними тільки гугл-картами свідчить про те, що будівлі, де знаходилися вітражі, отримали дуже серйозні пошкодження. За таких умов скляні поверхні в десятки квадратних метрів не мали жодних шансів вижити. Наприклад, вітраж "Знаки зодіаку" був частиною інтер'єру будівлі, де весною 2022 розміщувався один з підрозділів маріупольської тероборони, тому споруду було розбомблено. Також є фотопідтвердження цілковитого знищення ансамблю вітражів у маріупольському Палаці культури моряків.
світлини вітражів "Знаки зодіаку" фото — Естет Газета
"Усі ці вітражі так чи інакше пов'язані з трагічною долею Маріуполя, — каже Іван Станіславський. — Євген Скорлупін, автор вітража "Берегиня" помер у Маріуполі під час блокади міста російськими військами. Він був людиною похилого віку і, ймовірно, помер від голоду чи від виснаження, чи загострення хвороби. До вітражів, що були в інтер'єрі Приазовського державного технічного університету мене привів один з викладачів цього навчального закладу. Він пізніше пішов на фронт і загинув якраз рівно рік тому".
Іван Станіславський розповідає про втрачені вітражі Маріуполя під час відкриття авторського проєкту"Обережно крихке!", справа — світлина вітража "Берегиня" фото — Естет Газета
Проєкт "Обережно крихке!" Іван Станіславський присвячує усім маріупольцям "життя яких розбилося наче ці вітражі й зараз перебуває у друзках, які вони намагаються скласти заново"
Виставку "Обережно крихке!" можна оглянути в офісі платформи "Mariupol Reborn", що працює з понеділка по п'ятницю з 10:00 до 17:00. Організатори зазначають, що готові до зустрічі гостей й у вихідні, але про це просять домовитися з ними попередньо телефоном.
світлина фрагмента вітража, що прикрашав хол маріупольської філармонії (ПК Маркохім) фото — Естет Газета
Нагадаємо, що на сайті "Естет Газети" опубліковано серію матеріалів Івана Станіславського про історію найвизначніших маріупольських мозаїк. Війна, на жаль, не дала шансів на виживання багатьом монументальним пам’яткам міста, інші зазнали значних руйнувань, доля деяких лишається невідомою… Одним з головних завдань цієї серії матеріалів є фіксація в інфополі низки фактів, що можуть зникнути з обігу внаслідок фізичного знищення фондів, архівів та колекцій присвячених маріупольському мистецтву.
Підписуйтеся на наш телеграм-канал Ukrainian Art Digest
Матеріал: Ія Степанюк
Підтримайте Естет Газету на платформі Patreon чи Buy me a Coffee. Ваші донати — додаткова та дуже важлива підтримка для нашого незалежного медіа.